Karma Mobil använder "cookies". Genom fortsatt användande av webbplatsen godkänner dessa cookies. Mer information

Bloggpost image

2021-11-25

Jämför mobilabonnemang

Så hittar du rätt mobilabonnemang för dina behov

Det finns många mobiloperatörer och abonnemang på marknaden och det är inte alltid lätt att veta vad man ska välja.

Får du en bättre upplevelse och tjänst genom att välja ett abonnemang hos någon av de stora aktörerna och är ett dyrare abonnemang bättre ?


Hur mycket surf behöver jag?

Till att börja med bör man försöka ta reda på hur man använder sin telefon. Det gör stor skillnad på om du mest använder den för att ringa eller om du använder telefonen för att följa din favoritserie. Att ha "fri surf" är bekymmersfritt såklart men blir onödigt dyrt om din normala förbrukning är under 10GB en normal månad.

I de flesta telefoner går det att få en sammanställning över hur mycket data som har förbrukats under den senaste perioden. Du kan även ta fram några tidigare fakturor från din mobiloperatör för att se hur mycket du har förbrukat under månaden.

Är ni flera i hushållet? Försök ta reda på vad respektive medlem förbrukar under en månad, det gör det enklare att jämföra enskilda abonnemang med så kallade "Familjeabonnemang".

Reser eller ringer du ofta utomlands är det viktigt att ta reda på vad som gäller när du använder ditt abonnemang. Olika operatörer inkluderar olika mycket EU surf i sina abonnemang och priserna varierar en hel del för utlandstrafik.

Kunder hos Karma Mobil kan snabbt få en överblick av sin förbrukning via appen "Mitt Karma" - både under innevarande månad och tidigare perioder. Behöver man mer en månad är det enkelt att uppgradera till ett större abonnemang - behöver man mindre är det lika enkelt att nedgradera.

Ikon - hand som håller i mobiltelefon med Karma Mobil logotyp


Kundtjänst

Hur viktigt är det för dig att snabbt få hjälp eller svar på en fråga? Föredrar du att skriva i en chatt eller vill du ha möjlighet att prata med en person på kundtjänst för att få svar på dina frågor? Många mobiloperatörer har gjort valet att ge sina kunder service via chatt och mejl eller genom att ha ett forum där kunden kan söka efter svar själv.

Hos dem som erbjuder kundtjänst via telefon är det inte helt ovanligt att man möts av långa kötider - prova att ring till kundtjänsten och se om du kommer fram i rimlig tid.

Karma Mobil kommer du enkelt och snabbt i kontakt med, oavsett om du vill göra det via en chat eller föredrar att prata med vår kundtjänst. Ringer du direkt kl 09.00 när växeln öppnar kan du få vänta ett par minuter men övriga tider svarar vi mer eller mindre omgående. För öppettider och olika kontaktvägar, klicka här. Skickar du ett mejl utanför kontorstiderna kan du förvänta dig att få ett svar inom 24 timmar.


Vilket nät är bäst?

Det finns 4 stora nätägare i Sverige, Telia, Telenor, Tele2 och Tre. Beroende på vart i landet du bor, hur nära en mast du är och hur omgivningarna ser ut kan ett nät vara bättre än ett annat för just dig. De mindre operatörerna, som Karma Mobil, har inga egna nät utan hyr in sig hos en av nätägarna. Genom att göra det kan de mindre operatörerna erbjuda samma täckning och kvalitet som nätägaren själv.

För att få en uppfattning om hur täckningen ser ut just där du bor, arbetar eller har ditt fritidshus kan du använda dig av respektive nätägares täckningskarta. Notera att de ger en indikation och inte hela sanningen - hur tjocka väggar du har hemma och om du har ett berg som stör signalen spelar in.

Klicka på namnet för att komma till respektive nätägares täckningskarta:

Karma Mobil hyr in sig i Telenors nät och täcker därmed 99,9% av Sveriges befolkning. Telenors nät byggs ut kontinuerligt, från södra till norra Sverige. Bor du i ett hus med tjocka väggar eller har dålig täckning i din källare? Hos Karma Mobil har du möjlighet att ringa via ditt wifi nät, praktiskt när signalerna från mobilnätet inte riktigt når fram.

Mobilnät Karma Mobil
Ändra eller säga upp ditt abonnemang?

Ditt behov, exempelvis hur mycket data du behöver, kan ändra sig över tid. Du kanske börjar jobba mer hemifrån och använder då ditt wifi för att surfa, eller du tar semester och får tid över till att se flera avsnitt av din favoritserie. Eller ifall du av någon anledning inte är nöjd med din nuvarande operatör - vad gör du då?

Då är det viktigt att det är enkelt och smidigt att ändra på abonnemanget och att du inte sitter fast i något som inte längre passar dig. Se upp för långa bindningstider och dolda avgifter när du väljer ett abonnemang! Två begrepp som är vanligt förekommande är 'Bindningstid' och 'Uppsägningstid'.

Med 'Bindningstid' menas att du är bunden till din nuvarande operatör och abonnemang till ett särskilt datum. En vanlig anledning är att mobilabonnemanget tecknades tillsammans med en mobiltelefon - då är det inte ovanligt att man är fast i 24 månader. Att bryta ett sådant avtal i förtid kan bli väldigt kostsamt.

Med 'Uppsägningstid' är du fri att byta abonnemang och mobiloperatör men din nuvarande operatör har rätt att ta betalt för sina tjänster under uppsägningstiden. Ett tips är alltså att kontrollera med din nuvarande operatör vad som gäller innan du lägger en beställning hos din nya operatör.

Karma Mobil har varken bindningstider eller uppsägningstider - vi vill att du som kund ska stanna hos oss för att du gillar tjänsten och servicen du får, inte för att du måste. Ändras dina behov gör du enkelt förändringar på ditt abonnemang via appen "Mitt Karma" eller genom att kontakta vår kundtjänst.


Billigaste mobilabonnemanget?

När du vet hur ditt behov ser ut (samtal, data, täckning i området) har du förutsättningen att hitta det bästa mobilabonnemanget för just dig till det bästa priset.

De flesta abonnemangen på marknaden inkluderar fria samtal, sms och mms inom Sverige. Däremot skiljer det sig åt när det gäller data så sök efter ett abonnemang som täcker behovet under merparten av årets månader. Är behovet större under exempelvis juli, se vad det finns för möjligheter att justera datamängden och vad det i så fall skulle kosta.

För att få en så korrekt bild som möjligt, se vad ett mobilabonnemang kostar över 12 månader där du under 1 månad är i behov av dubbelt så mycket surf som övriga månader.

 

Är ni ett hushåll med behov av flera abonnemang? Ett tips är då att ha individuella abonnemang per person istället för att samla alla i ett familjeabonnemang med fri surf.

Om vi gör en jämförelse baserat på ett hushåll med 4 personer där varje person har ett individuellt abonnemang hos Karma Mobil (Bas, Bas+, Medium och Max) ger det en årlig kostnad på 8542:-. I beräkningen har vi tagit med att man under en månad behöver köpa till extra surf. Däremot är inga rabatter med i uträkningen.

För ett av de vanligaste familjeabonnemangen på marknaden, med fri surf, blir den årliga kostnaden 13632:-, en merkostnad på 5090:- över ett år. Det finns alltså mycket pengar att spara genom att se över sitt verkliga behov och anpassa hushållets abonnemang därefter.


Hoppas att våra tips har hjälpt dig att hitta det rätta abonnemanget för just dig. Har du några frågor kring mobilabonnemang eller vill veta mer om Karma Mobil är du varmt välkommen att kontakta vår kundtjänst.

Med vänlig hälsning,

Teamet på Karma Mobil

Tillbaka